Visfestival på Holmön.

Var på visfestivalen med mamma och "min pappas bröders fruar" igår, och det var mysigt. Men.. ibland kan det väl bli lite ointressant om man är den ända under 40. Dom som spelade var iaf väldigt bra så det räddade kvällen. Några som jag inte hade hört förut var Perssons Pack och jag tycker att dom var asbra! Tyvärr så hade dom lite konstigt sätt..
   Ett: dom rökte på scenen, medans dom sjöng etc. Två: när alla stog och väntade på att färjan skulle åka (den var full) så visade det sig att det var några ur det bandet som dom väntade på. Tio minuter ute på kajen en lördagnatt känns mer än vad man kan tro. Det var väl tur för han att han kunde vippa sig in antar jag. 



Tog bara ett klipp som jag hittade på tuben, det var dock inte riktigt samma band, basisten och gitarristen tror jag var "bytta" och han som spelade dragspel låg inne på lassa för hjärtfel.
Kanske var det därför sångaren var lite torr off-stage, vem vet.


  
Sen så var det ju Laleh och hon var också bra (det var fler artister också men, kanske ska kolla på youtube om det finns klipp. Laleh var gudomlig från början men innan hennes framträdande var slut så kändes det som att hon nästan hade kört över sig själv. Visst hon är duktigt på att snacka och man hade roligt, men sången då? Jag blev helt överlumpad av hennes skicklighet, hur mycket teknik som helst. Bland annat så sjöng hon så att det lät som att hon hade en stämma - men hon var ju själv. Jag tror att jag har kommit på hur hon gjorde för om man använder magen så mycket som det går men ändå sjunger med lite luft (mycket tryck, lite luft) så går det att få en hes sångröst med typ en oktav (en jättehög ton) i bakgrunden, jag lyckades en gång och det var galet coolt. Hem och träna, träna, träna säger jag bara.





Den sa
Ja är en blåval
Jag kan ta dig härifrån
Från din öde ö
Från dina papper och pennor
Du är en förlorare
Men
Du kan gömmas i min mun
En människa är inte tung
Att bära på för
Vad ska det bli av dig
Vad ska det bli av dig, hey
Ja vad ska det bli av mig..

Jag sa
om du äter upp mig
ska jag hämta mina bröder
Och jag ska tjalala
tjalla ifrån döden
Och jag ska skriva brev
Till dina närmaste och bästa
Och säga att du lurar folk
Som emellanåt är ledsna

Du lurar folk som emellanåt är ledsna
Dom lurar folk som i som i som i som i!
Ja! är redan vidare...

Vad ska det bli av dig!
Ja vad ska det bli av mig!
Vad ska det bli av dig?
Vad ska du bli?...

Jag sa,
blå val
å å vi är
å å vi är
vi är redan fria
å å vi är,
å å vi är,
vi är räddade och fria

vad ska det bli av dig
Vad ska det bli av dig
ja vad ska det bli av mig..


Låt ingen trampa ner dig och få dig att tro att du är mindre värd, lova det.
Pusshej :*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0